Uslovi korišćenja

eDostava 2022-01 od 01.06.2022.god.

DEFINICIJE

EDOSTAVA je elektronski servis za pouzdanu dostavu digitalne informacije. Servis je omogućen na glavnom Internet domenu edostava.me. Davalac usluge elektronske dostave je pravno lice ZEKO.ME d.o.o. - Podgorica (dalje u tekstu: Davalac usluge).

DIGITALNA INFORMACIJA je skup elektronskih zapisa organizovanih u obliku jedne ili više proizvoljnih datoteka (priložene datoteke), koje pošiljalac prilaže i otprema na slanje unutar pošiljke, čija se nepromjenjivost kroz sve procese dostave garantuje.

KORISNIK je lice koje koristi certifikat, ili drugo sredstvo autentifikacije i/ili identifikacije, u cilju korišćenja servisa, bilo kao pošiljalac ili primalac pošiljke.

INFORMACIONI POSREDNIK je korisnik koji iz informacionog sistema sa svojim sredstvom autentifikacije i/ili identifikacije ovlašćeno u ime drugih lica vrši radnje dostave (slanje, preuzimanje, prijem pošiljke, potvrdu prijema i dr.); ili je lice koje ovlašćeno omogućava funkcionalnost informacionog sistema drugim korisnicima da sa njihovim sredstvima autentifikacije i/ili identifikacije se vrše radnje dostave.

AUTENTIFIKACIJA I IDENTIFIKACIJA korisnika se sprovodi u skladu sa pravilima koja su obuhvaćena politikom autentifikacije i identifikacije. Za svakog korisnika se veže jedinstveni identifikator.

VEZNI KOD je jedinstvena oznaka dužine 64 karaktera (sastavljeno od slova i brojeva) i predstavlja heksadecimalni zapis rezultata koji nastaje "SHA-256" kriptografskom funkcijom nad sadržajem datoteke, sa čime se potvrđuje integritet datoteke i može dalje koristiti kao referenca na jedinstvenu datoteku iz priloga pošiljke.

OVJERA elektronskog dokumenta sadrži napredni elektronski potpis davaoca usluge uz naznaku razloga potpisa i sa ugrađenim elektronskim vremenskim žigom (obični ili kvalifikovani vremenski žig). Certifikat za napredni elektronski potpis davaoca usluge sadrži identifikacionu naznaku organizacione jedinice (OU=Elektronski servis eDostava), izrađen je od kvalifikovanog certifikacionog tijela, i upotrebljava se isključivo za potrebe servisa eDostave. Certifikat važi 3 godine nakon čega se obnavlja. Davalac usluge može imati više certifikata u upotrebi. Certifikati u upotrebi su objavljeni na repozitorujumu.

VREMENSKI ŽIG je elektronski vremenski žig koji može biti izrađen od strane kvalifikovanog certifikacionog tijela (kvalifikovani vremenski žig), ili od strane drugih tijela (obični vremenski žig).

POŠILJKA je predmet dostave i predstavlja važeći elektronski dokument napravljen u formatu PDF/A-3U, koji po unutrašnjem obrascu u prilogu smješta digitalnu informaciju (priložene datoteke), a u spoljašnjem obrascu prikaza sadrži: jedinstveni identifikacioni broj pošiljke, podatke o primaocu i pošiljaocu, listu naziva priloženih datoteka sa veznim kodom, druge informacije od značaja za servis i iskazanu ovjeru otpreme dokumenta (razlog potpisa "OTPREMLJENO").

DOSTAVNICA je važeći elektronski dokument napravljen u formatu PDF/A-3U, koji u spoljašnjem obrascu prikaza sadrži: jedinstveni identifikacioni broj dokumenta, jedinstveni identifikacioni broj pošiljke, listu naziva priloženih datoteka iz pošiljke sa veznim kodom, podatke o primaocu i pošiljaocu, iskazane sve radnje dostave koje su proistekle iz pružanja usluga elektronskog servisa, druge informacije od značaja za servis i iskazanu ovjeru otpreme dokumenta (razlog potpisa "OTPREMLJENO").

POTVRDA RADNJE je dokazni elektronski dokument u formatu PDF/A-3U koji u prilogu može da sadrži datoteke dokaza u drugom formatu (XML). Svjedoči da se neki događaj dostave desio u dato vrijeme u skladu sa ostalim detaljima iz dokaza i sadrži iskazanu ovjeru otpreme dokumenta (razlog potpisa "OTPREMLJENO"). Potvrde radnji su sastavni dio priloga dostavnice.

DOSTAVNO OBAVJEŠTENJE je transakciona poruka i sastavni dio servisne komunikacije, sadrži identifikatore radnje, šalje se putem elektronske pošte i za koju se vodi evidencija uspješnosti isporuke. Sve transakcione poruke se šalju saglasno sa DMARC preporukama koje važe za domen edostava.me. Sadržaj dostavnog obavještenja se digitalno potpisuje sa istim certifikatom koji se koristi za ovjeru dokumenata. Vrijeme isporuke poruke elektronske pošte se uzima kao vrijeme uručenja dostavnog obavještenja.

SLANJE POŠILJKE je otpremanje korisničkog sadržaja (digitalne informacije) prema sistemu servisa od strane pošiljaoca, nakon čega se izvršavaju potrebne aktivnosti isporuke pošiljke prema naznačenom primaocu.

PREUZIMANJE POŠILJKE je uspješno preuzimanje pošiljke iz sistema servisa u sistem primaoca pri čemu se prilikom prvog preuzimanja podrazumjeva implicitna saglasnost primaoca za primanje pošiljke.

PRIMANJE POŠILJKE je smještanje pošiljke u registrovano prijemno sanduče, nakon čega je pošiljka dostupna za primaoca u vremenski oročenom sandučetu, pri čemu se za pristup pošiljci ne zahtjeva ništa drugo osim pravilne autentifikacije korisnika.

POŠILJKA NA PRIHVATANJU se odnosi na događaj kada je primaocu uspješno uručeno dostavno obavještenje za prihvatanje nove pošiljke putem obične elektronske pošte. Pošiljalac može da preuzme pošiljku u predviđenom roku, što podrazumjeva implicitnu saglasnost za prijem. U slučaju da pošiljac ne odreaguje u predviđenom roku, smatra se da je istekao rok za primanje pošiljke o čemu se izrađuje dokaz.

POTVRDA PRIJEMA je čin otpremanja obavještenja o prijemu putem povratne pošiljke od strane primaoca. Zahtjev za potvrdu prijema je opcija koja se naznačava prilikom slanja od strane pošiljaoca.

PLAĆENI ODGOVOR je mogućnost slanja pošiljke pri čemu korisnik koji otprema pošiljku ne snosi nikakve troškove za slanje. Ukoliko se mogućnost ne iskoristi, rezervisana sredstva za tu uslugu se vraćaju na račun platioca usluge.

SANDUČE je smještajni prostor, može biti vremenski oročen i namjenski registrovan u skladu sa ostalim pravilima servisa. Smještanjem pošiljke u sanduče smatra se da je pošiljka primljena.

REPOZITORIJUM je lokacija na Internetu, https://knjiga.edostava.me, preko koje se objavljuju dokumenta, saopštenja i druge informacije o pružanju usluge u zasebnim sekcijama.

SERVISNI PORTAL je lokacija na Internetu, https://preko.edostava.me, preko koje Korisnik pristupa i koristi servis.

KUPON je kod koji se može iskoristiti za dopunu sredstava na korisničkom računu. Kupon ima vrijednost u predviđenom iznosu dopune i plaća se na prodajnom mjestu. Kupon ima rok važenja od 30 dana računajući od dana kupovine u okviru kojeg se može aktivirati. Dopuna sredstava se realizuje aktivacijom kupona na korisničkom računu.

PRODAJNO MJESTO je lokacija koja je preko integracionog mehanizma povezana na servis i omogućava automatizovanu izradu, aktivaciju i poništavanje kupona. Prodajno mjesto omogućava korisnicima razne načine plaćanja. Prodajna mjesta za kupone se objavljuju na repozitorijumu.

VIŠA SILA su vanredne okolnosti i nepredvidljive situacije kao što su pandemije, prirodne katastrofe, nedostatak napajanja ili prekid telekomunikacionih veza, požar, zemljotres, nepredvidljivi IT incidenti kao što su napadi virusa ili napadi sa ciljem onemogućavanja servisa, greške u kriptografskim algoritmima i slično.

OPŠTA PRAVILA

VREMENA RADNJI se upisuju u dokumenta, a vremena slanja, primanja i preuzimanja se ovjeravaju vremenskim žigom.

  1. Vrijeme slanja pošiljke je vrijeme kada je pošiljalac svojom akcijom uspješno otpravio pošiljku na slanje – preko web portala ili putem API poziva. U tom trenutku se evidentira datum i vrijeme, izvorno kreira i otprema elektronski dokument pošiljke i dodatno sačinjava elektronski dokument potvrde radnje slanja.

  2. Vrijeme preuzimanja pošiljke je vrijeme kada se primalac implicitno saglasio sa primanjem pošiljke činom prvog preuzimanja i to u momentu kada je preuzeo posljednji bajt pošiljke u procesu mrežnog prenosa informacija preko web portala ili putem API poziva. Sistem vodi evidenciju prenosa podataka i nakon prenosa zadnjeg bajta bilježi događaj završenog preuzimanja. U tom trenutku se evidentira datum i vrijeme, izvorno kreira i otprema elektronski dokument potvrde radnje preuzimanja.

  3. Vrijeme primanja pošiljke je vrijeme kada je pošiljka smještena u prijemno sanduče primaoca i to činom uspješnog prvog preuzimanja pošiljke uz implicitnu saglasnost pošiljaoca za primanje pošiljke. U tom trenutku se evidentira datum i vrijeme, izvorno kreira i otprema elektronski dokument potvrde radnje primanja.

STATUS DOSTAVE se upisuje u dokument dostavnice i zavisi od uspješnosti radnji dostave. Postoje 4 definisana statusa:

  1. ISPORUČENA Pošiljka je otpravljena i preuzeta je od strane primaoca.

  2. ISPORUČENA_SA_POTVRDOM_PRIJEMA Pošiljka je otpravljena putem preporučene dostave, preuzeta je od strane primaoca, potvrđen je prijem i otpravljena je povratna pošiljka sa obavještenjem o prijemu.

  3. ISPORUČENA_BEZ_POTVRDE_PRIJEMA Pošiljka je otpravljena putem preporučene dostave, preuzeta je od strane primaoca, ali nije izvršena zahtjevana potvrda prijema od strane primaoca (bez potvrde prijema).

  4. NIJE_ISPORUČENA Pošiljka nije preuzeta u roku, ili nije moguć prijem na strani primaoca.

ROKOVI DOSTAVE I ČUVANJE DOKUMENATA

  1. Rok za preuzimanje pošiljke je do 14 dana. Nakon isteka roka otprema se dostavnica sa statusom isporuke pošiljke NIJE_ISPORUČENA.

  2. Rok za uručenje dostavnih obavještenja je do 24h. Nakon isteka roka otprema se dostavnica sa statusom koji zavisi od zadnje uspješne radnje dostave.

  3. Rok za otpremanje plaćenog odgovora je do 14 dana nakon uručenja obavještenja o toj mogućnosti.

  4. Dostavnica se skladišti na period od 10 godina, nakon čega se automatizovano izlučuje iz sistema. Dostavnicu je moguće preuzeti od strane pošiljaoca i primaoca u periodu od 14 dana.

  5. Pošiljka se privremeno skladišti na ukupni period od 45 dana, nakon čega se automatizovano izlučuje iz sistema.

  6. Transakcioni zapisi radnji dostave se čuvaju trajno.

PRIRUČNIK

Davalac usluge redovno ažurira korisnički priručnik i objavljuje ga preko repozitorijuma. Priručnik sadrži sva uputstva za: korisničku upotrebu, integraciju radi automatizovane obrade, kao i za verifikaciju izrađenih isprava/dokaza.

SAOPŠTENJA

Davalac usluge informiše korisnike preko javno objavljenih saopštenja na repozitorijumu.

USLUGE

USLUGE uključuju običnu dostavu (osnova) i posebne usluge dostave (dodatak). Posebne usluge su preporučena dostava, potvrda prijema i kvalifikovani vremenski žig. Određivanje prostora za prilog pošiljke je uvijek podrazumjevana usluga. Uslovna usluga uključuje mogućnost plaćenog odgovora.

  1. Obična dostava podrazumjeva autentifikaciju korisnika i ovjeru sa običnim vremenski žigom. Ovo je polazna osnova za sve dalje usluge. Oznaka usluge je O.

  2. Preporučena dostava je dodatna usluga na običnu dostavu i podrazumjeva obaveznu identifikaciju primaoca. Oznaka usluge je R.

  3. Potvrda prijema je dodatna usluga na preporučenu dostavu i podrazumjeva potvrdu prijema od strane primaoca. Oznaka usluge je AR.

  4. Kvalifikovani vremenski žig je dodatna usluga na preporučenu dostavu i podrazumjeva ovjeru potvrda radnji dostave sa kvalifikovanim vremenskim žigom. Oznaka usluge je K.

  5. Veličina prostora je podrazumjevana usluga u svim dostavama gdje se određuje prostor za prilog pošiljke. Osnovna oznaka usluge je S.

  6. Plaćeni odgovor je usluga dostave pošiljke za čije slanje korisnik koji otprema tu pošiljku ne snosi troškove. Oznaka usluge je CCRI.

PONUDA I CJENOVNIK

Davalac usluge javno objavljuje ponudu i cjenovnik na repozitorijumu.

CJENOVNIK Davalac usluge definiše jedinične cijene za svaku uslugu pojedinačno O, R, AR i K. Cijena usluge se izračunava tako što se cijena za posebne usluge dodaje na cijenu obične dostave. Veličina priloga ili maksimalnog prostora (S) se naplaćuje u jedinicama od po 25 MB. Plaćeni odgovor (CCRI) se naplaćuje kao nezavisna pošiljka. Sve zajedno učestvuje u konačnoj cijeni konkretne dostave.

PRETPLATA Pretplatni odnos omogućava fiksan iznos redovnih sredstava na računu. Sredstva se jednom u intervalnom periodu (dnevno, nedjeljno, mjesečno, godišinje) osvježavaju na određeni iznos i ne prenose se u naredni intervalni period. Korisnik plaća fakture u punom iznosu za pretplatni paket u okviru ugovorenog perioda. Za svaku izvršenu dostavu kroz pretplatni paket se vrši povrat sredstava u odnosu na izvršene posebne usluge. Povratna sredstva se akumuliraju nazad na povratni bilans računa. Sredstva sa povratnog bilansa su dostupna za korišćenje u predviđenom roku važenja. U okviru cjenovnika za pretplate po paketima se definiše iznos povratnih sredstava.

DOPUNE Dopune se realizuju aktivacijom kupona na korisničkom računu a sredstva se evidentiraju na bilansu za dopune. Sredstva sa bilansa za dopune su dostupna za korišćenje u predviđenom roku važenja. U okviru cjenovnika se definišu iznosi za moguće dopune.

ODLOŽENO PLAĆANJE je na osnovu količine izvršene usluge na kraju mjeseca uz limit ukupne mjesečne potrošnje.

KUPON I DOPUNA

Korisnik je dužan da aktivira kupon za dopunu u roku važenja ili će sredstva sa kupona postati trajno nedostupna zbog isteka vremenskog važenja kupona. Davalac usluge će izvršiti dopunu sredstava na korisničkom računu u vrijednosti kupona na bilansu za dopune ukoliko je kupon aktiviran radnjom korisnika.

Davalac usluge nije odgovoran za načine plaćanja na prodajnom mjestu drugih lica.

RAČUN I NAPLATA

Račun se sastoji od više bilansa (salda) sa kojih se naplaćuje usluga u skladu sa komercijalnim pravilima kupljene usluge. Evidencija sredstava na bilansu se vodi u EUR centima.

Sredstva se troše sa prvog odgovarajućeg bilansa, redom po kategorijama:

  1. Gratis kategorija bilansa sadrži gratis sredstva za korisnika. Može da uključuje redovna mjesečna sredstva ili predefinisana sredstva dostupna samo u okviru određenog perioda. Sa ovog bilansa nije predviđeno obračunavanje usluge koja uključuje kvalifikovani vremenski žig. Moguće je korišćenje O, R i AR usluga dostave.

  2. Povrat kategorija bilansa sadrži prikupljena povratna sredstava iz drugih naplatnih planova koji podržavaju povratni mehanizam da se jedan dio sredstava vraća nazad na račun korisnika. Sredstva sa ovog bilansa se mogu iskoristiti isključivo u periodu važenja od 30 dana računajući od zadnjeg izvršenog povrata. Nakon isteka perioda važenja sva sredstva na bilansu su istekla i trajno su nedostupna. Svaki novi povrat produžava period važenja za dodatnih 30 dana. Da bi sačuvali prethodna sredstva od vremenskog isticanja potrebno je da se povrat izvršava barem jednom u periodu važenja.

  3. Pretplata kategorija bilansa omogućava fiksan iznos redovnih sredstava na računu. Sredstva se jednom u intervalnom periodu (dnevno, nedjeljno, mjesečno, godišinje) osvježavaju na određeni iznos i ne prenose se u naredni intervalni period. Za svaku izvršenu dostavu sa ovog bilansa se vrši povrat sredstava u definisanom iznosu u odnosu na izvršene posebne usluge, što predstavlja benefit za pretplatnike u obliku popusta.

  4. Dopune kategorija bilansa podrazumjeva da na računu mora unaprijed imati dovoljno sredstava. Sredstva sa ovog bilansa se mogu iskoristiti u periodu važenja od 90 dana računajući od zadnje izvršene dopune. Nakon isteka perioda važenja sva sredstva na bilansu su istekla i trajno su nedostupna. Svaka nova dopuna produžava period važenja za dodatnih 90 dana. Da bi sačuvali prethodna sredstva od vremenskog isticanja potrebno je da se nova dopuna izvršava barem jednom u periodu važenja.

  5. Na odloženo kategorija bilansa uključuje odloženo plaćanje na osnovu količine izvršene usluge na kraju mjeseca uz limit ukupne mjesečne potrošnje.

Davalac usluge ne prihvata reklamacije, niti vraća novac, niti na bilo koji drugi način kompenzuje: za sredstva sa bilansa koja su po pravilima servisa vremenski istekla i time postala trajno nedostupna; za kupone koji nijesu aktivirani u roku važenja; greškom izrađene i/ili aktivirane kupone; za neiskorišćenu uslugu u bilo kojem obimu zbog neaktivnosti korisnika.

POLITIKE I PRAVILA

Davalac usluge omogućava servis u skladu sa dokumentom Politika pružanja usluge i Politika autentifikacije i identifikacije, a sve prema praksi iz dokumenta Praktična pravila. Način na koji uspostavljeni servis ispunjava funkcionalne i druge tehničke zahtjeve je opisan u dokumentu Arhitektura, semantika i format. Dokumenta su javno objavljena na repozitorijumu.

GARANCIJE I ODGOVORNOSTI

Korisnik je u obavezi da na propisan način koristi uslugu i da posjeduju odgovarajuća znanja za upotrebu certifikata, web pretraživača i elektronske pošte; da se upozna sa priručnikom; bude svjesan ograničenja certifikata, web pretraživača, elektronske pošte i njihove upotrebe; da se redovno informiše preko saopštenja i upozna sa svim objavljenim praktičnim pravilima, politikama i uslovima korišćenja prije korišćenja servisa; da koristi uslugu za legalne i autorizovane svrhe.

Informacioni posrednik je u obavezi: da se prema drugima pridržava cjenovnika Davaoca usluge; da u svakom trenutku jasno komunicira da je informacioni posrednik, a ne direktni davalac usluge elektronske preporučene dostave; da uvijek naznačava kada se radnje dostave obavljaju preko eDostava servisa; da upozna korisnika kojem omogućava funkcionalnost informacionog sistema za vršenje radnji dostave sa svim uslovima korišćenja, pravilima i politikama eDostava servisa.

Davalac usluge garantuje dostupnost servisa i pružanje usluge, izvršavanje ostalih povezanih procedura i upravljanje informacionom infrastrukturom u skladu sa ovim odredbama i nadležnim propisima. Garancije i odgovornosti Davaoca usluge naročito isključuju: bilo koju odgovornost za stvari van kontrole Davaoca usluge uključujući raspoloživost ili rad Interneta, telekomunikacija ili drugih infrastruktura; bilo koju odgovornost za štete; bilo koju odgovornost za situacije koje su nastale kao rezultat događaja više sile.

KORISNIČKA PODRŠKA I ŽALBE

Korisnik dostavlja zahtjev za podrškom u vezi sa uslugom na adresu edostava+podrska@zeko.me. Zahtjev za podrškom mora da sadrži dovoljno informacija za postupanje po zahtjevu. Davalac usluge može da zatraži dodatne informacije za dopunu zahtjeva.

Korisnik dostavlja žalbu u vezi sa uslugom na adresu edostava+zalbe@zeko.me. Žalba mora da sadrži dovoljno informacija za postupanje po žalbi. Davalac usluge može da zatraži dodatne informacije za dopunu žalbe.

Sva sporna pitanja u vezi sa uslugom rješavaju se sporazumno. Ukoliko sporazumno rješavanje nije moguće, sporove će rješavati nadležni sud u Podgorici.

RAZNE ODREDBE

Uslovi korišćenja i ugovor o pružanju usluge sadrže sve elemente koji definišu odnos između Davaoca usluge i Korisnika, shodno svim politikama pružanja usluge i praktičnim pravilima.

Prije bilo kakvog stupanja u ugovorni odnos, korisnici i zainteresovane strane će biti upoznati sa uslovima korišćenja. Na servisnom portalu je vidno istaknut link koji direktno vodi do uslova korišćenja.

Bilo kakvom tehničkom upotrebom servisa, Korisnik je implicitno saglasan sa aktuelnim uslovima korišćenja čak i bez formalnog stupanja u ugovorni odnos (potpisivanje ugovora).

Nevaljanost jedne ili više djelova odredbi nemaju uticaj na valjanost ostalih odredbi.

PERIOD VAŽENJA

Odredbe stupaju na snagu danom objave i nemaju vremensko ograničenje. Objavljivanjem nove verzije odredbi se prethodne odredbe stavljaju van snage.

KONTAKT

Zeko.Me, d.o.o. Moskovska 127 81000 Podgorica, Crna Gora info@zeko.me www.zeko.me telefon: +38220511477

USKLAĐENOST

Davalac usluge kontinuirano usklađuje svoje poslovanje sa međunarodnim standardima, pruža usluge elektronske preporučene dostave i upisan je 20.09.2021.godine u evidenciju davalaca elektronskih usluga povjerenja Ministarstva javne uprave, digitalnog društva i medija, a na osnovu člana 37. i 38. Zakona o elektronskoj identifikaciji i elektronskom potpisu ("Službeni list CG", br. 31/2017 i 72/2019).

Last updated